Гідра бачить жертву на світло

Прісноводні кишковопорожнинні гідри відомі вам по шкільному підручнику біології: їх щупальця зі жалкі клітини паралізують дрібну жертву, яку гідра потім заштовхує себе в рот Прісноводні кишковопорожнинні гідри відомі вам по шкільному підручнику біології: їх щупальця зі жалкі клітини паралізують дрібну жертву, яку гідра потім заштовхує себе в рот. При цьому у неї до крайності примітивна нервова система, нервові клітки майже не диференційовані, серед них виділяються тільки чутливі і гангліозні, керуючі м'язовими клітинами. Про жодні спеціалізованих органах почуттів і мови йти не може.

Але два роки тому група зоологів з Каліфорнійського університету в Девісі (США) знайшла у гідри гени, що кодують білок опсин. Цей світлочутливий білок присутній в зорових рецепторах у більшості тварин, і вчені подумали, чому б і гідрі не використовувати його відповідним чином.

Гени опсина і супутніх йому зорових білків були активні у гідри в нейронах, що розташовувалися поруч з мисливськими жалкі клітини кнідоцітамі. У своїй новій статті, опублікованій в журналі BMC Biology, дослідники пишуть, що активність жалких клітин прямо залежала від роботи зорових білків і освітленості. Гідру поперемінно висвітлювали яскравим і тьмяним світлом. Коли світло приглушалося, у відповідь на роздратування у тварини спрацьовувало вдвічі більше жалких клітин; на яскравому світлі гідра вела себе спокійніше.

Отримані результати в сумі роблять гідру одним з перших тварин, які навчилися розрізняти світло і використовувати цю перевагу. Можливе пояснення, чому гідра реагує на затемнення, може бути в тому, що зміна освітленості говорить їй про велику кількість їжі, яка пропливає поруч і загороджує світло. З іншого боку, це може свідчити про якусь добової активності: наприклад, гідра може починати полювання в сутінки, коли кількість їжі навколо досягає максимуму. Так чи інакше, почуття світла в тваринному світі виникло надзвичайно рано, і розвиток очі - лише один з можливих варіантів його застосування.

джерело: science.compulenta.ru

Поля, відмічені знаком *, обов'язкові для заповнення.