Стародавні собаки російської науки

Інтернет-видання Газета.ru від 15 листопада 2013 р

Вчені з Сибіру спільно із зарубіжними колегами визначили, коли людина приручила собаку. Один з авторів дослідження розповів «Газеті.Ru» подробиці роботи, опублікованої в Science , І пояснив неможливість її продовження в Росії.

Одомашнений кілька тисяч років тому вовк перетворився на вірного друга сучасної людини - собаку. У процесі доместикації вовки змінилися, втратили деякі зі своїх фізіологічних і морфологічних особливостей, стали відданими супутниками людей. У давнину собаки допомагали своїм господарям на полюванні, виконували охоронні функції.

Питання про те, коли і де були одомашнені вовки, досить довгий час залишався предметом для дискусій вчених. Доктор географічних наук Ярослав Кузьмін в минулому році розповів "Газеті" про хід наукових суперечок.

Серед можливих місць доместикації вовків дослідники називали Європу, Східну і Південну Азію. Проблема визначення дати одомашнення також не мала остаточного рішення.

До 2008 року вважалося, що найдавніший екземпляр останків стародавньої собаки налічує близько 17 тис. Років (ці останки були знайдені в Росії на стоянці Єлисейович в Брянській області).

У 2008 році стало можливим провести радіовуглецевий аналіз черепа собаки, знайденого на Алтаї (печера Розбійницька) Миколою Оводова, палеонтологом, співробітником Інституту археології та етнографії СО РАН. Раніше існували технології не дозволяли провести подібний аналіз, так як це серйозно пошкодило б знайдений череп.

Дослідження 2008 року показали: вік стародавньої собаки складає близько 34 тис. Років.

Роком пізніше в Journal of Archaeological Science була опублікована стаття про останки собаки, знайдених в Бельгії (печера Гойї). Вік їх налічував 36.5 тис. Років.

Таким чином, перед дослідниками постало питання: чи можливо, що доместикація собак сталася так рано? Велика група вчених під керівництвом Олафа Талманна (університет Турку), а також за участю Миколи Оводова вивчили мітохондріальні геноми представників древніх собак, включаючи псів з печер Розбишацька і Гойї, і порівняли отримані дані з геномами сучасних собак і вовків. З результатами роботи вчених можна ознайомитися в журналі Science .

Дослідники витягли мітохондріальні геноми з останків представників древніх вовків і 18 стародавніх собак і порівняли їх зі 148 геномами сучасних тварин, серед яких були 49 вовків, 77 собак різних порід, включаючи дінго і басенджи (африканська Нела собака), а також 4 койота.

Генетичний аналіз показав: батьківщиною сучасних домашніх собак з великою ймовірністю є Європа, а не Середній Схід чи Східна Азія.

Це доводить генетичну схожість сучасних собак з древніми собаками і вовками, останки яких були знайдені на території Європи. Можлива дата одомашнення собаки варіюється від 18.8 до 32.1 тис. Років тому. Дослідники вважають, що більш давні представники домашніх собак, таких як пси з печер Розбишацька і Гойї, можуть являти собою "зразки" одиничних, більш ранніх епізодів одомашнення вовків.

Олександр Графодатскій, завідувач відділом різноманітності і еволюції геномів Інституту молекулярної і клітинної біології СО РАН і колега Миколи Оводова, розповів "Газеті": "З результатів нашої нової статті видно, що собака вже супроводжувала людини в міру його руху на північ, слідом за йдуть льодовиком. Найближчих родичів нашої "розбійницької" собаки ми знаходимо і серед деяких груп європейських вовків, і в двох екзотичних породах північній Скандинавії ".

Вчений говорить, що наступним кроком на шляху дослідження найдавніших собак є розшифровка повного ядерного генома, який можна читати нескінченно, порівнюючи різні гени або інші компоненти і виявляючи все нові і нові факти.

Однак професор підкреслив: "Не дивлячись на те що проводити подібні дослідження можна безпосередньо в Інституті молекулярної і клітинної біології СО РАН в Новосибірську, найближчим часом це представляється неможливим". Причина цього - реформа РАН. "Наука в Росії отримала ломом по ногах, і планувати щось розумне стало неможливо", - заявив Графодатскій.

Яна Хлюстова