Від пірамід до лісу: найзагадковіші фото Марса

Орбітальні апарати і марсоходи, що досліджують Червону планету, постійно поповнюють колекції дослідників і любителів численними знімками - часом дивними, практично фантастичними і абсолютно несподіваними для вчених. Розглянемо найбільш цікаві моменти.

Марс привертає увагу людей своєю схожістю на Землю: схожа маса, приблизно рівну кількість сонячного світла, ознаки наявності води, а, може, і життя. Причому Марс старший за Землю приблизно на 100 млн років, а значить, на цей момент розумні марсіани могли б досягти набагато більшого прогресу, ніж земляни. Треба відзначити, що ми вже багато знаємо про Марсі: вчені практично впевнені в тому, що мільйони років тому це була багата водою планета з комфортним кліматом. Але вистачає і загадок. Орбітальні апарати і марсоходи шлють безліч знімків Червоної планети, і деякі кадри викликають справжню бурю пристрастей.

Долина пірамід

У 1971 році зонд НАСА Viking 1 зробив один з найвідоміших знімків Марса. На фотографії району під назвою Cydonia виявилося гігантське кам'яна споруда з особою, що нагадує єгипетського сфінкса. До цього сенсаційного 1,5-км статуї також додавалася "розсип" скель, схожих на єгипетські ж піраміди.

Публікація знімків породила цілу лавину статей, книг, фільмів і відеоігор на тему працьовитих марсіан, які не полінувалися спорудити гігантське людське обличчя, щоб вразити прийдешні покоління землян. Теорій було безліч: від "зоряних брам" між марсіанськими і єгипетськими пірамідами до бібліотеки неймовірних знань, залишених нам предками-інопланетянами.

Через всього цього галасу фотографування "марсіанської долини пірамід" (а Cydonia вже інакше ніхто і не називав) стало однією з основних задач для нового зонда НАСА Mars Global Surveyor (MGS). Він прибув до Марса у вересні 1997 року - через 18 років жарких дебатів, а зробити перший заповітний знімок вдалося тільки 5 квітня 1998 року. Камера MGS була в 10 разів чутливіші камери "Вікінга", і тисячі інтернет-користувачів з нетерпінням чекали, коли НАСА викладе заповітний знімок у відкритому доступі.

Пізніші знімки з іншого ракурсу показали, що особа сфінкса - насправді звичайна скеля
Пізніші знімки з іншого ракурсу показали, що "особа сфінкса" - насправді звичайна скеля

В результаті отриманих знімком ніхто задоволений не був: ніякого особи на ньому не було видно, лише звичайна скеля. Однак "контактери" продовжували вірити, тим більше що MGS фотографував долину крізь тонкий шар хмар, і багато деталей загубилися.

Наступного знімка довелося чекати довго - він був зроблений 8 квітня 2001 року в безхмарний літній день. Для максимально якісної фотографії навіть довелося змінити орієнтацію зонда.

Так виглядає фотоісторія найбільшої загадки Марса,
Так виглядає фотоісторія "найбільшої загадки Марса",

На жаль, тепер всі змогли побачити, що "особа сфінкса" - насправді звичайна скеля, а сенсаційне фото "Вікінга-1" - це просто гра світла, тіні, недосконалою техніки і людської уяви. Так закінчилася історія "найбільшої загадки Марса", проте саме після неї тисячі ентузіастів по всьому світу почали вдивлятися в знімки Червоної планети і знаходити на них незвичайні речі.

Снігова людина

У листопаді 2007 року марсохід Spirit біля основи плато під назвою Home Plate зробив знімок, який викликав справжню бурю обговорень. Панорамна камера марсохода сфотографувала не якийсь там "завалящий" артефакт, на кшталт руїн мільйонрічного мегаполісу або уламків космічного корабля, а самого справжнього живого інопланетянина. Завдяки пильності інтернет-користувачів в лівому нижньому кутку, майже на самому краю знімка виявилося щось, дуже нагадує фігуру снігової людини, впевнено крокує по пустелі Червоної планети. Найгірше, що в офіційній анотації до знімка на сайті НАСА про це, безперечно, примітному об'єкті нічого не написали. Любителі теорії змов відразу побачили в цьому знак і порахували, що неуважні цензори пропустили фото представника позаземної раси, про існування якої уряд США давно вже знає.

Фігура на фото дійсно дуже схожа на гуманоїда, проте є деякі нюанси, які ставлять хрест на зачаровує версії першого контакту з позаземним життям. Перш за все, марсохід Spirit не має досконалої кольоровий камери високої роздільної здатності, як у Curiosity. Тому кольорові панорамні знімки "збираються" з декількох фотографій, зроблених чорно-білої камерою через пару фільтрів з інтервалом в декілька хвилин. Тільки цей факт приводить нас до висновку, що гуманоїду довелося б завмерти хвилин на 10 в своїй динамічній позі, щоб добре вийти на підсумковому панорамному знімку, що складається в цілому з 154 окремих фотографій. Крім того, уважний спостерігач помітить, що фігура інопланетянина розташована на шматку скелі, який знаходиться на невеликій відстані від марсохода. Конкретніше кажучи, інопланетянин знаходився менше, ніж в п'яти метрах від Spirit-а.

Вчені НАСА впевнені, що чергова марсіанська сенсація була лише грою світла і тіні на химерно вивітреної скелі

Це означає, що зростання марсіанина зовсім значний - всього 6 см. Втім, ентузіасти пошуку позаземних цивілізацій можуть знайти фактичний матеріал і в цьому: наприклад, малий зріст інопланетян міг би пояснити, як їм вдається ховати вою цивілізацію від наших фотокамер. Однак вчені НАСА іншої думки і впевнені, що чергова марсіанська сенсація була лише грою світла і тіні на химерно вивітреної скелі.

Під покровом марсіанського лісу

Орбітальний зонд Mars Reconnaissance Orbiter зробив безліч знімків, на яких видно об'єкти, змахують на незвичайну, привабливу неземною красою рослинність. На фото видно довге темне дерева, що відливають металевим блиском, незрозумілі "волосся", схожі на зарості чагарників, темні пухнасті плями "моху".

Вчені однозначно впевнені в тому, що це ніяка не рослинність, а в основному геологічні утворення, викликані зміною пір року. Взимку в деяких регіонах Марса випадає сніг із замерзлого вуглекислого газу. Навесні він дуже швидко тане, переходить в газоподібний стан і струменя газу викидають на поверхню нижні темніші верстви грунту.

Але як би там не було - картина дійсно напрочуд гарна і гідна пензля художника нітрохи не менше, ніж живі земні ліси.

Ангар для дирижабля

У липні 2010 року Mars Reconnaissance Orbiter зняв незвичайний об'єкт, схожий на величезний ангар. Розташований він за координатами 13 ° 19'50.55 "N, 115 ° 35'10.15" W поруч з ідеально круглим кратером, що нагадує засипану піском тарілку радіотелескопу Аресібо.

У відблисках сонячного світла довгастий об'єкт довжиною в сотні метрів дійсно нагадує штучне відполіроване спорудження. Однак на чорно-білому знімку з більш високою роздільною здатністю видно, що "ангар" більше схожий на незвичайну піщану дюну або скелю, засипану піском. Проте, охочі можуть побачити в ньому і геометрично правильний корпус космічного корабля, і великий елінг з чорною тінню від входу.

Curiosity

Марсохід НАСА Curiosity пропрацював на Марсі вже майже півроку і сфотографував кілька загадкових об'єктів, походження яких викликало чималий інтерес нефахівців.

Поряд з такими "дрібницями", як камінь практично ідеальною пірамідальної форми і розсип незрозумілого кам'яного "гороху", виділяються два знімка, на яких видно об'єкти, схожі на шматки пластика.

На 61-й день своєї місії, 7 жовтня 2012 року, Curiosity робив звичайні знімки марсіанської поверхні і наткнувся на яскравий об'єкт, схожий на шматочок поліетилену близько 1 см в довжину. Марсохід затримали на день, щоб він міг детально сфотографувати незрозумілу річ.

Після вивчення знімків вчені прийшли до висновку, що це дійсно шматочок пластика, але це не артефакт зниклої цивілізації, а частина самого марсохода.

Крихітний предмет, схожий на сплюснуту перлину, спочатку був присипаний марсіанським піском

Однак 19 грудня в районі Rocknest марсохід просіював марсіанський пісок і знову натрапив на незрозумілий блискучий об'єкт. При цьому крихітний предмет, схожий на сплюснуту перлину, спочатку був присипаний марсіанським піском, тобто однозначно не відвалився від марсохода. Фахівці НАСА підтвердили, що це не частина марсохода, а, швидше за все, уламок більшого каменю, розташованого під піском на більшій глибині. З огляду на, що поблизу знахідки виявилися сліди давним-давно висохлого струмка, поява блискучого камінчика чи не здається чимось фантастичним, проте багато хто побачив в ньому штучний об'єкт або рослина.

Моноліт на Фобос

Не тільки Марс "відзначився" загадковими об'єктами. На його супутнику - Фобос - також є на що подивитися. Йдеться про об'єкт, неофіційно названий "моноліт". Цей об'єкт був сфотографований в серпні 1998 року зондом Mars Global Surveyor і названий через схожість з інопланетним артефактом з фантастичного фільму "Космічна одіссея 2001". Йдеться про вертикально стоїть трикутній призмі висотою 85 м з "підозріло" правильними пропорціями і гострими гранями. Така незвичайна форма скелі привернула увагу преси і про моноліті почали говорити. Цікаво, що про нього говорять досі, хоча в НАСА заявили, що це звичайна скеля - просто незвичайної форми. При цьому на Марсі теж є схожий моноліт (-7.2S; 267.4E), який фахівці НАСА називають "рядовим валуном", які не мають чіткої прямокутної форми тільки через пикселизации картинки. Як відомо, на цифрових фото пікселі квадратні, що робить межі всіх об'єктів, знятих з невеликим дозволом, прямими. До того ж і на Землі є маса скель і каменів майже правильної прямокутної форми. Також треба відзначити, що на тій же фотографії Фобоса є багато схожих скель і виступів, хоча, звичайно, такий правильної трикутної форми немає ні у одного.

І на Марсі, і на Фобос є моноліт
І на Марсі, і на Фобос є "моноліт"

Проте, масла у вогонь підлив астронавт Базз Олдрін, який заявив: "На Фобос є дивний об'єкт дуже незвичайної форми. Треба обов'язково відвідати супутники Марса". З точки зору пошуку слідів розвиненою загиблої цивілізації це виглядає логічно - Марс, судячи з усього, зазнав масштабну катастрофу, та й геологічні процеси за мільйони повинні були стерти з поверхні Червоної планети будь-які помітні сліди розумного життя. З іншого боку, на безповітряному мертвому Фобос деякі артефакти могли зберегтися.

Так чи інакше, моноліти на Фобос і Марсі поки будуть зберігати свої загадки, так як їх ретельне дослідження в найближчі роки не планується. У 2007 році Канадське космічне агентство заявило про плани місії PRIME: поблизу моноліту на Фобос повинен був приземлитися безпілотний апарат, але дата цієї місії досі не призначена. Можливо таємницю моноліту могла б розкрити російська автоматична міжпланетна станція "Фобос-Грунт", але її запуск в листопаді 2011 року закінчився катастрофою.

Розгадка близько?

Як стверджують фахівці в області психології, переважна більшість інопланетних "артефактів" - це наслідок особливого властивості нашого мозку, який "хоче" бачити знайомі предмети там, де їх немає. Через це ми бачимо чиєсь обличчя в малюнку хмар, людську фігурку в сплетінні дерев і т.п. Те ж стосується і фотографій інших планет: в купі каменів нам ввижаються руїни міста, в незвичайних каменях і скелях - скелети, будівлі, черепа та інше. Наприклад, на фото, зробленому в листопаді 1999 році зондом Mars Global Surveyor, видно регіон Promethei Rupes зі світлим ділянкою нагадує формою гігантську "валентинку". Це "сердечко" має практично ідеально рівні контури, ніби його намалював талановитий художник. Однак навряд чи хтось вірить в те, що багато років тому марсіани намалювали 255-метрову листівку "від Марса землянам з любов'ю".

Це сердечко має практично ідеально рівні контури, ніби його намалював талановитий художник

Проте, люди продовжать робити нові телескопи, запускати нові зонди, вдивлятися в космічні фотографії та бачитимуть в них хвилюючі ознаки життя і чужого розуму. Це в нашій природі, і це, мабуть, і є сенс нашого існування.

Михайло Левкевіч