КНИГА ФАКТІВ: САТУРН.

сонце Меркурій Венера земля місяць Марс астероїди Юпітер Сатурн уран Нептун Плутон комети

комети

Середня відстань від Сонця (9.54ае) 1426.98 млн км Екваторіальний діаметр 120 536 км Період обертання (на екваторі) 10.23 год. Період обертання 29.46 років Швидкість руху по орбіті 9.65 км / сек Температура видимої поверхні -170 0 C Маса (Земля = 1) 95.2 Середня щільність речовини (вода = 1) 0,69 Сила тяжіння на поверхн. (Земля = 1) 2 Кількість супутників 18

подібно Юпітеру Сатурн, друга за розміром планета сонячної системи , Являє собою величезний швидко обертається (з періодом 10,23 години) куля, що складається переважно з рідкого водню і гелію, оповитий потужним шаром атмосфери. Екваторіальний діаметр по верхній межі хмарного шару становить 120536 км, а полярний на кілька сотень кілометрів менше. В атмосфері Сатурна міститься 94% водню і 6% гелію (за об'ємом).

На відміну від Юпітера смуги на Сатурні доходять до дуже високих широт - 78 градусів На відміну від Юпітера смуги на Сатурні доходять до дуже високих широт - 78 градусів. Гігантська овальне утворення розміром із Землю, розташоване недалеко від північного полюса, назване Великою Коричневим Плямою, так само виявлені кілька коричневих плям меншого розміру. Через більшу, ніж на Юпітері швидкості потоків, ці ураганні вихори швидко згасають і перемішуються зі смугами. Швидкості зональних вітрів у районі екватора досягають 400 - 500 м / с, а на широті 30 градусів - близько 100 м / с. Невисока контрастність кольорів на видимому диску Сатурна пов'язана з тим, що через низькі температури в надоблачной атмосфері Сатурна, де пари аміаку виморожуються, утворюється щільний шар туману, що приховує структуру поясів і зон, тому на Сатурні вони не так чітко видно, як на Юпітері .

Візитною карткою Сатурна є його знамениті кільця, що оперізують планету навколо екватора і складаються з безлічі крижаних часток з розмірами від часток міліметра до декількох метрів Візитною карткою Сатурна є його знамениті кільця, що оперізують планету навколо екватора і складаються з безлічі крижаних часток з розмірами від часток міліметра до декількох метрів. Вісь обертання Сатурна нахилена до площини його орбіти на 26 0 44 ', тому при його русі по орбіті кільця змінює свою орієнтацію по відношенню до Землі. Коли площина кільця перетинає Землю, навіть у середні телескопи розглянути його не виходить: так як їх товщина всього кілька десятків метрів, хоча ширина кільця досягає 137 000 км. Кільця обертаються навколо Сатурна. Причому, згідно із законами Кеплера, швидкість обертання внутрішніх частин кільця, більше ніж зовнішніх.

Існує три основних кільця, названих A, B і C Існує три основних кільця, названих A, B і C. Вони помітні без особливих проблем із Землі. Є імена і у більш слабких кілець - D, E, F. При найближчому розгляді, кілець виявляється безліч. Між кільцями існують щілини, де немає часток. Та з щілин, яку можна побачити в середній телескоп із Землі (між кільцями А і В), названа щілиною Кассіні. У ясні ночі з хорошими телескопами можна побачити менш помітні щілини.

Кільця є залишками того протопланетної хмари, яке породило все тіла Сонячної системи. На тих відстанях від планети, на яких обертається велика частка частинок кільця, виникнення супутників неможливо через гравітаційний вплив самої планети, що руйнує все більш-менш великі тіла. Частки кілець багаторазово зіштовхуються, руйнуються і злипаються знову. Вони настільки тендітні, що поступаються в цьому самому пухкому снігу, який Ви можете собі уявити

Потік сонячної енергії, що досягає Сатурна в 91 разів менше, ніж у Землі. Температура на нижній межі хмар Сатурна становить 150 ° К. Однак, тепловий потік від Сатурна в два рази перевищує потік енергії, одержуваної від Сонця. Джерелом цієї внутрішньої енергії може бути, відповідно до гіпотези, енергія, що виділяється за рахунок гравітаційної диференціації речовини, коли більш важкий гелій повільно занурюється в надра планети.

"Вояджери" виявили ультрафіолетове випромінювання водню в атмосфері середніх широт і полярні сяйва на широтах вище 65 градусів. Подібна активність може привести до утворення складних вуглеводневих молекул. Полярні сяйва середніх широт, які відбуваються тільки в освітлених Сонцем областях, виникають з тих же причин, що і полярні сяйва на Землі. Різниця лише в тому, що на нашій планеті це явище притаманне виключно більш високих широт.

Магнітне поле Сатурна має унікальний характер. Ось диполя збігається з віссю обертання планети на відміну від Землі, Меркурія і Юпітера. Магнітосфера Сатурна має симетричний вид. Радіаційні пояси мають правильну форму, причому в них спостерігаються порожні порожнини, де заряджені частинки вимітаються супутниками або кільцями. Поблизу кілець концентрація частинок незначна. За супутниками Сатурна тягнуться хвости з нейтральних і іонізованих молекул і атомів газу, що утворюють гігантські тори на орбітах. Одним з джерел такого тора є верхня атмосфера Титана, найбільшого супутника Сатурна

Сатурн має, принаймні, 28 супутників (раніше було відомо 18) і 12 з них - більше 100 км в діаметрі. Всі супутники, крім Гіперіона і Феби, повернені до Сатурна однією стороною

!!! ЦІКАВО !!! Останні 10 супутників Сатурна були знайдені протягом 6 тижнів. Повідомлення про відкриття останніх чотирьох (від S / 2000 S 7 до S / 2000 S 10) було опубліковано на початку грудня 2000 р в циркулярі Міжнародного Астрономічного союзу. Вони були виявлені інтернаціональної групою астрономів, очолюваної Бреттом Гледманом (Brett Gladman) з Франції та Дж. Дж. Кавелаарсом (JJ Kavelaars) з Канади.

Вперше супутники були помічені в ніч з 23 на 24 вересня телескопом на горі Мауна-Кі (Гаваї). Потім існування цих супутників було підтверджено новими спостереженнями, проведеними в листопаді цього року за допомогою одного з чотирьох 8-метрових телескопів, що входять до складу великого телескопа Very Large Telescope в Чилі, 2,2-метрового телескопа також з Європейської Південної обсерваторії в Чилі і 5 метровий телескопа з Паломарской обсерваторії в Каліфорнії.

Обмежене число спостережень позбавила змоги астрономам одержати докладну інформацію про них і навіть точно розрахувати їх орбіти. Передбачається, що ці супутники є невеликими крижані космічні тіла, які були свого часу захоплені гравітаційним полем Сатурна. Тому я дам інформацію тільки про раніше відомих супутниках Сатурна.

СупутникВідстань від Сатурна (тис. Км)Радіус або розміри (км)Маса (1020кг)Рік відкриття

хто відкрив

Р. Уолкер

Янус 151,47 110 х 80? +1966

О. Дольфюс

Мимас

185,52 195 0,38 один тисячі сімсот вісімдесят дев'ять В. Гершель Енцелад 238,02 250 0,84 1789

В. Гершель

3 561,3 720 18,8 1671

Феба

12 952,0 110? одна тисячі вісімсот дев'яносто вісім

В. Піккер

Орбіта внутрішній супутників, Пан і Атлас, лежить біля зовнішнього краю кільця А Орбіта внутрішній супутників, Пан і Атлас, лежить біля зовнішнього краю кільця А. Наступний супутник, Прометей, відповідає за щілину, що примикає до внутрішнього краю кільця F. Потім - Пандора, винна в утворенні іншої кордону кільця F. Вони виявлений на знімках космічних апаратів. Наступні два супутники - Епіметей і Янус - виявлені з Землі, вони ділять загальну орбіту. Різниця у видаленні від Сатурна складає лише 30-50 кілометрів.

Мимас   незвичайний тим, що на ньому виявили один величезний кратер, який має розмір із третину супутника Мимас незвичайний тим, що на ньому виявили один величезний кратер, який має розмір із третину супутника. Він покритий тріщинами, що, ймовірно, викликано приливні впливом Сатурна: Мімас - найближчий до планети з великих супутників. На фото можна побачити той самий величезний метеоритний кратер, названий Гершелем. Його розмір - 130 кілометрів. Гершель заглиблений в поверхню на 10 кілометрів, з центральною гіркою, майже такою ж високою, як і Еверест

Енцелад   має найбільш активну поверхню з усіх супутників у системі (за можливим винятком Титана, чия поверхня не фотографувалася) Енцелад має найбільш активну поверхню з усіх супутників у системі (за можливим винятком Титана, чия поверхня не фотографувалася). На ньому видно сліди потоків, що зруйнували колишній рельєф, тому передбачається, що надра цього супутника можуть бути активними і в даний час. Крім того, хоча кратери можуть бути побачені там усюди, недолік їх в деяких областях має на увазі невеликий вік цих областей в кілька сотень мільйонів років. Це має означати, що частини поверхні на Енцеладі як і раніше схильні до змін. Вважається що активність його криється у впливі приливних сил Сатурна, що розігрівають Енцелад.

Тефия   знаменита своєю величезною тріщиною-розломом, протяжністю 2000 км - три чверті довжини екватора супутника Тефия знаменита своєю величезною тріщиною-розломом, протяжністю 2000 км - три чверті довжини екватора супутника! Фотографії Тефии, отримані від <Вояджера 2>, показали великий гладкий кратер із третину діаметра самого супутника, названий Одіссеєм. Він більше, ніж Гершель на Мімасі. На жаль, на представленому знімку ці деталі погано помітні. Про походження щілини існують кілька гіпотез, у тому числі і яка передбачає такий період в історії Тефії, коли вона була рідкою. При замерзанні могла утворитися ущелина. Температура поверхні Тефії - 86 К.

Наступні два супутники Каліпсо і Телесто були прозвані троянських Тефіямі, за аналогією з Троянцями, астероїдами рухаються навколо Сонця по орбіті Юпітера. Один з них відстає, а інший випереджає Тефию на її орбіті на 60 градусів. Наступні два супутники Каліпсо і Телесто   були прозвані троянських Тефіямі, за аналогією з Троянцями, астероїдами рухаються навколо Сонця по орбіті Юпітера Ці 60 градусів невипадкові. Розрахунки показують, що в разі звернення двох тіл навколо третього, така система стійка, коли всі три тіла розташовані в кутах рівностороннього трикутника, кут якого і дорівнює 60-ти градусів. Наприклад, один з таких трикутників складають Сатурн, Діона і Олена. Обидва супутники виявлені з Землі в 1980-му році, причому відшукали їх на знімках кілька місяців по тому, після самих спостережень.

Один з нових супутників, Елен   а   , Виявлена на наземних фотографіях, також рухається на 60 градусів перед свого більшого сусіда по орбіті - Діони Один з нових супутників, Елен а , Виявлена на наземних фотографіях, також рухається на 60 градусів перед свого більшого сусіда по орбіті - Діони. На поверхні Діони видні сліди викиду світлого матеріалу у вигляді інею, безліч кратерів і звивиста долина.

Є ще три непідтверджених відкриття супутників. Один з них близький до орбіти Діони, другий розташовуватися між орбітами Тефії і Діони, і третій - між Діон і Реєю. Всі три були виявлені на фотографіях <Вояджера 2>, але поки ніде більше.

Рея   - має стару, суцільно вкриту кратерами, поверхню Рея - має стару, суцільно вкриту кратерами, поверхню. На ній, як і у Діони, виділяються яскраві тонкі смуги. Ці утворення - приблизно, складаються з льоду, що заповнює розломи в корі супутників

Мімас, Енцелад, Тефія, Діона і Рея приблизно сферичні за формою і, швидше за все, складаються, по більшій частині, з водяного льоду Мімас, Енцелад, Тефія, Діона і Рея приблизно сферичні за формою і, швидше за все, складаються, по більшій частині, з водяного льоду. Енцелад відбиває майже 100 відсотків сонячного світла, що підтверджує таке предположеніе.Мімас, Тефия, Діона і Рея повністю покриті кратерами.

Титан   , Діаметр якого 5150 км - один з найбільш цікавих супутників Сатурна Титан , Діаметр якого 5150 км - один з найбільш цікавих супутників Сатурна. Вважається, що склад і процеси, що відбуваються в атмосфері цього супутника схожі з тими, що мільярди років тому можна було б виявити в Земний атмосфері. Його поверхня невиразні крізь щільну атмосферу, що складається на 85% з азоту, близько 12% аргону і менш 3% метану. Також спостерігається невелика кількість етану, пропану, ацетилену, етилену, водню, кисню та інших складових. Тиск у поверхні Титана 1.6 атмосфери. Температура верхніх шарів атмосфери цього супутника близька до 150 ° К, а поверхні - 94 ° К. Поверхня Титана складається з льоду з домішкою силікатних порід. Середня щільність речовини, що складають супутник - 1,9 г / см3. Передбачається, що у Титана може бути океан з етану, метану та азоту глибиною до 1 км, нижче якого знаходиться шар ацетилену товщиною до 300 м. Метан на Титані, під дією світла, перетворюється в етан, ацетилен, етилен, і (в поєднанні з азотом) в солі цианистой кислоти. Останні - особливо цікаві молекули: це будівельні цеглинки для амінокислот. Низька температура, безумовно, гальмує утворення більш складних органічних речовин. У Титана немає магнітного поля, однак він взаємодіє з полем Сатурна, яке створює за ним магнітний хвіст.

Гіперіон   - ніяк не підтверджує свою внутрішню діяльність Гіперіон - ніяк не підтверджує свою внутрішню діяльність. Неправильна форма супутника викликає незвичайне явище: Кожного разу, коли гігантський Титан і Гіперіон зближаються, Титан гравітаційними силами змінює орієнтацію Гіперіона, що по змінюється блиску супутника можна відстежити з Землі. Неправильна форма Гіперіона і сліди давньої бомбардування метеоритами дозволяють назвати Гіперіон найстаршим у системі Сатурна.

Орбіта Япета   розташована в майже 4-х мільйонах кілометрів від Сатурна Орбіта Япета розташована в майже 4-х мільйонах кілометрів від Сатурна. Одна сторона Япета рясно посипана кратерами, в той час як інша сторона виявляється майже гладкою. Япет відомий неоднорідною за яскравістю поверхнею. Супутник, подібно Місяцю з Землею, повернуть завжди однією стороною до Сатурна, так, що і по орбіті він рухається тільки однією стороною вперед, яка в 10 разів темніше, ніж сторона протилежна. Є версія, що в своєму русі супутник <підмітає> пил і дрібні частинки, також обертаються навколо Сатурна. З іншого боку, може бути, це темна речовина породжене надрами супутника.

Феба   обертається навколо планети в напрямку, зворотному напрямку обертання всіх інших супутників і Сатурна навколо осі Феба обертається навколо планети в напрямку, зворотному напрямку обертання всіх інших супутників і Сатурна навколо осі. Вона має, в загальних рисах, сферичну форму і відбиває близько 6 відсотків сонячного світла. Крім Гіперіона, це єдиний супутник, що не повернений до Сатурна вічно однією стороною. Всі ці особливості дуже обгрунтовано дозволяють сказати, що Феба - захоплений у гравітаційні мережі астероїд.

Конструктор uCoz